Нов герой от отминала епоха

Сподели:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on skype
Share on whatsapp
Share on email
Докато Дейвид Балдачи обикаля Америка, за да представя последната си книга, има нощи, в които не може да заспи. И точно тогава му хрумва нова история. Както обикновено се случва, най-напред се появява идеята за главния герой. Алойшъс Арчър: доброволец във Втората световна война, току-що излязъл от затвора за престъпление, което не е извършил.

Балдачи си мислел, че ще се получи някоя новела, която издателят му да публикува само в електронен формат. Но колкото повече пишел, толкова повече се увличал и така се появил романът „Едно добро дело“.

„Никой не знаеше, че се занимавам с нещо подобно,“ разказва Балдачи. „Но писането ми вървеше и след няколко месеца дадох готовата история на агента ми, който беше впечатлен. После я изпратихме на издателите ми, тяхната реакция беше подобна и изведнъж се оказа, че имаме договор за два романа с този герой.“

„Едно добро дело“ е доста по-различна от останалите книги на Дейвид Балдачи. Всъщност това е първият му исторически трилър: действието се развива в края на четиресетте години на ХХ в. За Балдачи това означава нов герой в развитие (освен Атли Пайн и Еймъс Декър, с които се занимава в онзи момент), както и възможност да изследва следвоенната епоха, която винаги го е вълнувала.

„Баща ми, както и девет мои чичовци, са се били във Втората световна война,“ споделя авторът. „Помня историите, които разказваха. Върнали са се, били са години на преход – хората са пътували и всеки е търсел своята американска мечта.“ Също като Арчър, който обаче се сблъсква с доста предизвикателства по пътя си.

Той е типичен представител на своето поколение – пада си малко сексист, поне първоначално, понякога е прекалено директен, но се вписва идеално в атмосферата, която Балдачи пресъздава.

И въпреки че образът на Арчър се появява съвсем естествено, създателят му казва, че е успял да му вдъхне живот чрез много проучвания за социалната обстановка, събитията, нравите и модата през онези години. Особено вдъхновение е черпел от любимите си филми „Китайски квартал“ и „Големият сън“.

„Гледах отново „Големият сън“ със сина ми. Двайсет минути след началото на филма той ми каза: „Tатко, виж как се отнасят мъжете с жените. Отвратително е“. Коментарът потвърждава, че Балдачи и съпругата му възпитават добре сина си, но и задава контекстуалната рамка за изграждането на главния герой.

Балдачи признава, че с Арчър определено е рискувал предвид движението #MeToo, но трансформацията, която претърпява героят му, е очевидна. А и всеки път, когато започваш нова книга, поемаш риск. И така трябва да бъде, поне според самия Балдачи. За него това е част от отговорността да си писател. „Ако не искаш да рискуваш, ако те интересува единствено да играеш на сигурно и не предизвикваш себе си, тогава най-вероятно не си избрал вярната професия.“

Да предизвикваш себе си – ето къде е ключът към главозамайващия успех на Балдачи. Сигурно е изкушаващо да почива на старите лаври, но това просто не е в природата му. За него е важно не само да е отдаден на занаята, но и да бъде креативен.

Романът „Едно добро дело“ се случва спонтанно и въпреки че е съвсем различен от онова, което публиката очаква, най-запалените почитатели на Балдачи веднага ще забележат характерните за книгите му елементи. А именно стегнатия, но едновременно с това емоционално зареден стил, детайлите, изграждащи атмосферата, герои, които стават все по-живи и убедителни с всяка страница, както и достатъчно обрати, благодарение на които историята препуска напред.

Всичко това изглежда лесно постижимо, но всъщност не е. Дори за голямо име в жанра като Балдачи.

„Страхът е нещо хубаво за писателя – твърди той. – Един от най-добрите съвети, които ми даде Уилям Голдман, беше, че е нормално да се страхуваш до смърт в началото на всеки проект.“

Така се чувства и Балдачи, когато започва „Едно добро дело“. Но пък и усеща свободата да пише каквото иска без никакви очаквания и да се потопи в нещо, което наистина го мотивира да бъде различен.

По материали от The Big Thrill

Scroll to Top